Tokos és héjas merev tengelykapcsolók - (KBK)

 

A merev tengelykapcsoló két tengely vagy forgórész összekapcsolására szolgáló olyan gépelem, mely nem enged meg a két tengely között sem sugárirányú eltérést, sem szögeltérést, sem elcsavarodást. A merev tengelykapcsolóval szerelt forgórészek úgy viselkednek, mintha egy darabból készültek volna. Az átvihető csavarónyomatéktól és a beépítés körülményeitől függően több kivitele lehet. Bár ez a tengelykapcsoló egyszerű szerkezetű és olcsó, rosszul illeszkedő tengelyeken jelentékeny járulékos terhelést tud ébreszteni ezért szerelése mindig nagy pontosságot és körültekintést igényel.

Tokos tengelykapcsolók:

Az ilyen tengelykapcsoló lényegében egy csődarab, mely az oldalán fel van hasítva, a két tengelyvégre azonos módon illeszkedik, a nyomatékot zsugorkötéssel viszi át.

Hátránya, hogy csak tengelyirányba húzható fel a tengelyvégekre, így a két tengelyt el kell távolítani egymástól, majd az egyik tengelyre felhúzott tengelykapcsolóba be kell tólni a másik tengelyt.

Tipikus alkalmazási területük egykor a hosszú és rugalmas közlőmű tengelyek összekötése volt. Ma is gyakran alkalmazzák például mezőgazdasági gépeken.

Héjas tengelykapcsolók:

Előnye, hogy a tengelykapcsoló feleket a készre szerelt, beállított forgórészek tengelycsonkjaira utolsó műveletként két oldalról lehet felszerelni, nincs szükség tengelyirányú hozzáférésre.

Lassú fordulatszámú gépeknél kisebb nyomatékok átvitelére használatos, a két tengelykapcsoló félre ható centrifugális erő az összekötő csavarok járulékos terhelését okozza.

 
  Sorozat  Alkalmazás

 Nyomaték

 Adatlap

KBST

 Perselyes (tokos) merev tengelykapcsolók

30 - 2250 Nm

KBST-G

 Osztott perselyes (héjas) merev tengelykapcsolók

21 - 2250 Nm

 

 
KBST
 
 
KBST-G